BELANGRIJKE ALGEMENE OPMERKING


Op 1 september 2014 werd de nieuwe wetgeving omtrent ‘bewindvoering’ van kracht. Deze nieuwe wetgeving brengt heel wat wijzigingen met zich mee. Concreet betekent dit dat heel veel dingen van wat ik hier de voorbije jaren schreef vanuit mijn ervaring als voorlopig bewindvoerder voor mijn schoonbroer en voor mijn schoonmoeder zaliger, achterhaald zijn of minstens gewijzigd. Naast een volledig nieuwe wetgeving en procedure, werden er bij Koninklijk Besluit ook nieuwe modellen van verzoekschriften en dergelijke bepaald. Zo vind je bijvoorbeeld in het Belgisch Staatsblad van 2 september 2014 het KB van 31 augustus 2014 tot vaststelling van de inhoud en de vorm van modellen van verslagen, van vereenvoudigde boekhouding en van verzoekschrift ter uitvoering van de artikelen   498/3, § 4, 499/6, 5e lid en 499/14 §4 van het Burgerlijk Wetboek en van het artikel 1240, 8e lid, van het Gerechtelijke Wetboek.

Omdat ik zeker geen foutieve informatie wil verstrekken en omdat er op dit moment ook nog heel wat overgangsmaatregelen moeten getroffen worden, zie ik me genoodzaakt om de door mij uitgeschreven procedure, evenals alle links naar wetteksten ivm voorlopige bewindvoering en alle modelformulieren en dergelijke van mijn website te verwijderen. Wie op zoek is naar informatie omtrent de nieuwe wetgeving of vragen heet omtrent het indienen van een verzoekschrift tot rechterlijke bescherming (voorheen ‘voorlopig bewind’ genoemd), kan zich het beste wenden tot de griffie van het Vredegerecht van het kanton waar de te beschermen persoon verblijft.

Over Martine Vangaver

ben passioneel bezig met het ijveren voor meer toegankelijkheid van de sociale voorzieningen voor de meest zorgbehoevenden in onze maatschappij en schrijf daarover op https://martinevangaver.wordpress.com/ Verder ben ik als voorzitster van Ziekenzorg CM Leefdaal (vanaf 24 september Samana) even passioneel bezig met de verjonging en vernieuwing van onze plaatselijke werking
Dit bericht werd geplaatst in voorlopig bewindvoering, Wegwijzer en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op BELANGRIJKE ALGEMENE OPMERKING

  1. Marie-Jeanne Van de Voorde zegt:

    Bedankt om al de nuttige informatie tot hiertoe meedegedeeld te hebben. Chapeau, en dat meen ik.

    Liked by 1 persoon

  2. Ann moerman zegt:

    Ik wil ook meer weten over bewindvoering,ben een persoon daar ingerold zonder verdere info en de schulden worden als maar groter wie kan mij uit deze netelige situatie halen ben niet dement niet psychisch gestoord,heb studies gedaan dus kan perfect zelf mijn financiën regelen

    Like

  3. Ann moerman zegt:

    Wijzer maken doet zijn goesting en maakt schulden groter

    Like

Geef een reactie

