Aanvraag tegemoetkoming hulp aan bejaarden


De tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden wordt toegekend aan een persoon met een handicap van 65 jaar of ouder die vanwege een vermindering van de zelfredzaamheid, bijkomende kosten te dragen heeft. De voornaamste criteria voor de toekenning van een dergelijke tegemoetkoming zijn dus leeftijd, inkomen en de mate van zelfredzaamheid. De omschrijving is misschien wat misleidend en zorgt ervoor dat sommige mensen denken dat ze geen recht hebben op een dergelijke tegemoetkoming omdat ze niet erkend zijn als gehandicapte. Maar het is dus zo dat bij de aanvraag zélf nagegaan wordt of de persoon in kwestie kan beschouwd worden als een persoon met een handicap. Het is dus niet zo dat je al een erkenning als gehandicapte moet hebben alvorens deze tegemoetkoming te kunnen aanvragen.

Wanneer aanvragen

Als je 65 jaar of ouder bent, een rust- of overlevingspensioen krijgt en je moet omwille van je (fysieke of mentale) gezondheid een beroep doen op extra hulpmiddelen en/of op andere mensen voor de gewone dagdagelijkse taken zoals:
- je verplaatsen
- zelfstandig eten en eten klaarmaken
- jezelf verzorgen en aankleden
- je woning onderhouden en huishoudelijke taken doen
- gevaar kunnen inschatten en vermijden
- kunnen praten met anderen en sociale contacten kunnen onderhouden

Hoe aanvragen

In principe moet de bejaarde zélf de nodige aanvraagformulieren ophalen op het gemeentehuis (dienst bevolking) van zijn woonplaats. Wanneer de persoon in kwestie zich echter moeilijk kan verplaatsen, kan hij een gevolmachtigde aanstellen om deze aanvraagformulieren af te halen. Daartoe volstaat een gewoon met de hand geschreven en ondertekend briefje van de bejaarde, samen met diens identiteitskaart. Op het gemeentehuis vraag je naar de aanvraagformulieren voor een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden. Men zal je daarbij vragen om te tekenen voor ontvangst. Vanaf dat moment heb je één maand de tijd om de formulieren in te vullen en op te sturen naar de FOD Sociale Zekerheid. Een aantal formulieren moet je zélf invullen, een aantal formulieren moet ingevuld worden door de huisarts. Als je zélf niet in staat bent om de formulieren in te vullen, mag je daarbij altijd hulp vragen aan familie of vrienden, maar bijvoorbeeld ook aan de sociaal assistente van de mutualiteit, het OCMW, enz… Op het formulier zelf wordt dan ook vermeld wie je geholpen heeft.

Het ontvangstbewijs dat je op het gemeentehuis kreeg bij het ophalen van de formulieren dient in principe als bewijs van je aanvraag. Het is echter ook altijd raadzaam een kopie te maken van de ingevulde formulieren alvorens ze op te sturen. Dit is vooral handig als je ooit een herziening moet aanvragen omwille van verergering van de gevolgen van je handicap.

Hoe gaat het verder?

De volgende stap in de hele procedure wordt het medisch onderzoek. Wees echter niet ongerust als je gedurende enkele maanden niéts hoort. De hele procedure van begin van de aanvraag (het ophalen van de formulieren bij het gemeentebestuur) tot de uiteindelijke beslissing moet in principe voltooid zijn in een periode van acht maanden, anders moet de overheid interesten betalen op de eventueel verschuldigde achterstallige uitkeringen. Nu is het wél zo dat de meeste dossiers binnen een tijdspanne van zes maanden een beslissing krijgen. Toch is het zo dat er makkelijk enkele maanden kunnen overheen gaan vóór je een uitnodiging voor het medisch onderzoek ontvangt. Die uitnodiging gebeurt schriftelijk. Kijk goed op de uitnodigingsbrief welke documenten je eventueel nog moet meenemen naar het onderzoek. Meestal wordt er gevraagd naar de medische verslagen van de laatste ingrepen en/of onderzoeken. Wanneer het gaat om demente personen of personen met alzheimer, lijkt het me nuttig om – indien je erover beschikt – zeker de uitslag van de MMSE-test mee te nemen. Verder moet je ook altijd het bijgevoegde formulier met algemene informatie invullen en meenemen.

Het medisch onderzoek

Op de dag en het uur dat op de uitnodiging vermeld is, meld je je aan op het in de brief vermelde adres. Het medisch onderzoek zelf bestaat uit een eenvoudig vraaggesprek en een klinisch onderzoek waarbij de normale vitale functies worden onderzocht. Verder kunnen – naargelang de ‘handicap’ – nog bijkomende fysieke onderzoeken worden uitgevoerd. Vergeet ook niet dat je je altijd mag laten begeleiden. Dat betekent dat de persoon die de gehandicapte begeleidt ook effectief mee binnen mag bij het medisch onderzoek.

Zowel het vraaggesprek als het klinische onderzoek is erop gericht om vast te stellen hoe zelfredzaam de gehandicapte nog is op de verschillende aspecten van het dagelijks leven zoals bijvoorbeeld: zelf eten kunnen klaarmaken en zelfstandig kunnen eten, zelf instaan voor de persoonlijke hygiëne, in staat zijn het openbaar vervoer te gebruiken, in staat zijn sociale contacten te leggen en te onderhouden… Gelet op de zelfoverschatting waar de meeste mentaal gehandicapten en mensen met hersenstoornissen zoals dementie en alzheimer aan leiden, is het zeker noodzakelijk om – eventueel met bewijzen – aan de controle-arts duidelijk te maken welke hulp er allemaal geïnstalleerd werd.

De beslissing

Meestal duurt het vervolgens nog enkele weken tot maanden alvorens je de beslissing in de brievenbus krijgt. Op het algemeen attest dat je dan ontvangt staat het aantal punten van vermindering van zelfredzaamheid vermeld evenals de ‘geldigheidsduur’. Het aantal punten van vermindering van zelfredzaamheid bepaalt de categorie en zal ook mede bepalend zijn voor de berekening van de uitkering. Het algemeen attest waarop het percentage van de ‘handicap’ en het aantal punten van vermindering van zelfredzaamheid vermeld staan, heb je nodig voor het bekomen van allerlei mogelijke ‘voordelen’. Op de achterkant van het algemeen attest staat ook vermeld op welke voordelen je recht hebt.

De tegemoetkoming

Nadat je het algemeen attest ontvangen hebt, krijg je – meestal enkele weken later – ook de berekeningsstaat van je eventuele uitkering. Tevens krijg je een brief met vermelding van eventuele achterstallige betalingen, want als je effectief een tegemoetkoming krijgt toegekend, dan is dat altijd met terugwerkende kracht tot de datum van de aanvraag. Vervolgens krijg je iedere maand (normaal rond de 25e) de tegemoetkoming uitbetaald.

Eventuele herziening

Vooral bij dementie en de ziekte van Alzheimer kan de medische toestand van de bejaarde snel achteruitgaan. Wanneer daardoor de zelfredzaamheid drastisch vermindert, is het goed om eens bij de huisarts na te vragen of het niet opportuun zou zijn om een herziening  aan te vragen. De procedure voor het aanvragen van een herziening is in wezen precies hetzelfde als een nieuwe aanvraag. Uiteraard dienen er voldoende argumenten te zijn die zo’n aanvraag tot herziening rechtvaardigen, maar zoals gezegd kan de huisarts daar vaak het best over oordelen.

Reglementering en nuttige informatie

De officiële brochure met de volledige procedure en nuttige informatie vind je hier.

9 reacties op Aanvraag tegemoetkoming hulp aan bejaarden

  1. Vandenmeersche Alois zegt:

    ik heb al een graad van zelfredzaamheid van 9 punten sinds01/03/2009
    kan ik vanaf die datum genieten van een toelage?

    Like

    • Beste Aloïs,

      voor informatie in verband met je persoonlijk dossier kan je het beste terecht bij de behandelende dienst zelf, namelijk de FOD Sociale Zekerheid. Als je even op hun website kijkt, vind je er zelfs een gratis 0800 telefoonnummer voor mensen die er reeds een dossier hebben.

      met vriendelijke groet
      Martine

      Like

  2. Martine zegt:

    Beste Martine
    heel toevallig op je website terechtgekomen in mijn zoektocht naar informatie.
    Ik heb reeds verschillende malen op alle uren van de dag geprobeerd om het gratis nummer te bellen. Helaas constant bezet.
    Dan vindt je eindelijk een nummer, dan lukt het nog niet.
    Dit even terzijde :)
    Ik zal de komende weken nog veel lezen op je blog. Ik begrijp ondertussen hoe moeilijk de weg is om informatie over tegemoetkomingen te vinden.
    Zelfs met de hulp van de sociale assistente is het een hele boterham.
    Veel succes met je doelstellingen en sterkte als mantelzorger.

    Like

  3. Germaine Van Dam zegt:

    Beste ,mag ik een vraagje stellenmijn,,hoogbejaarde moeder trekt momenteel een tegemoetkoming van FOD,
    zij woont nog thuis,maar zou binnen een tijd naar rusthuis gaan,blijft zij dat dan nog trekken of wordt het dan aan rusthuis gestort,alvast bedankt
    vriendelijke grtjes
    Germaine

    Like

    • Beste Germaine,

      een tegemoetkoming van de FOD wordt ALTIJD aan de persoon zelf uitbetaald. Dat zal dus ook niet veranderen wanneer zij naar het rusthuis gaat. De verhalen die je soms daarover hoort, gaan vaak over gevallen waar er een betalingsverbintenis met het OCMW is afgesloten en het OCMW dan de rekening van de bejaarde beheert. Maar zolang jouw moeder zelf (of de kinderen) de rekening van het rusthuis betaalt, zal haar tegemoetkoming van de FOD sociale zekerheid dus gewoon op haar rekening gestort worden.
      Verder is het zo dat jouw moeder na haar opname in het rusthuis automatisch recht krijgt op een tegemoetkoming van de zogenaamde ‘zorgkas’. Het gaat om een maandelijks bedrag van 130 euro. Nu kan het natuurlijk zijn dat zij daar nu ook al van geniet en dan verandert er op zich eigenlijk niets. Maar je kan toch het beste even langsgaan bij de sociale dienst van het rusthuis waar ze opgenomen wordt. Bovendien is het misschien ook het moment om eens een herziening aan te vragen bij de FOD sociale zekerheid – tenzij zij voor de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden reeds in de hoogste categorie zou zijn ingeschaald. Maar met alle eventuele vragen daarrond zou je op de sociale dienst van het rusthuis terecht moeten kunnen. Ik hoop je hiermee alvast een beetje van dienst te zijn.

      met vriendelijke groet
      Martine Vangaver

      Like

  4. Veerle Mahieu zegt:

    Beste,
    Ik las dat als iemand zich niet meer kan verplaatsen er iemand anders in uw plaats de aanvraag mag indienen. Deze persoon dient naast de identiteitskaarten ook een gedateerd en ondertekend document (volmacht) mee te hebben waarin toestemming wordt gegeven de aanvraag in plaats te doen. Maar wat als de persoon waarvoor je een aanvraag wenst in te dienen, geen volmacht meer kan geven/ tekenen omwille bijvoorbeeld dementie, coma. Wat moet er dan gebeuren? Een attest van huisarts of specialist die wilsonbekwaamheid verklaart?

    Like

    • Ik vrees dat dat niet zal aanvaard worden. Uiteindelijk, wanneer je dan een attest zou voorleggen dat die persoon wilsonbekwaam is, dan zeg je impliciet dat die persoon ook niet meer in staat is te bepalen dat iemand anders die aanvraag voor hem mag doen. Mijn inziens is de correcte weg in dat geval het inzetten van de procedure tot aanstelling van een voorlopig bewindvoerder. Want iemand die zoals jij zegt ‘wilsonbekwaam’ is en/of niet meer in staat is om bewust een volmacht te geven of te ondertekenen, is ook niet meer in staat om zijn goederen te beheren en vormt de facto een gevaar voor zichzelf (die mensen zijn immers heel makkelijke slachtoffers wat betreft afsluiten van ongewilde contracten, aankopen, geldafhalingen en dergelijke). Persoonlijk zie ik dus eigenlijk geen andere oplossing dan het laten aanstellen van een voorlopig bewindvoerder (een volmacht via de notaris lijkt me immers ook niet meer haalbaar), maar misschien kan je nog eens elders je licht opsteken, bvb wetswinkel, huis der advocaten, enz… Ik hoop in ieder geval je hiermee alvast wat geïnformeerd te hebben.

      met vriendelijke groet
      Martine Vangaver

      Like

  5. Chris Peeters zegt:

    Beste,
    Sinds november 2013 woont mijn moeder bij mij in . Ikzelf ben 60 en alleenstaande, mijn moeder is 84 en kan niet meer voor zichzelf zorgen . Ik zorg voor mijn moeder . Kan zij dan ook genieten van deze tegemoetkoming ???
    Bedankt voor je antwoord .
    chris

    Like

    • Beste Chris,

      om te bepalen of je moeder al dan niet recht heeft op een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden, zal zij (of jij met een volmacht van haar) de nodige formulieren moeten halen op het gemeentehuis en de aanvraag indienen bij de FOD sociale voorzorg. Er is een gedeelte dat je zelf dient in te vullen en een gedeelte dat moet ingevuld worden door de huisarts. Bij moeilijkheden daarbij kan je altijd hulp vragen bijvoorbeeld aan een sociaal assistente van het OCMW. Wanneer de aanvraag is ingediend, zal je moeder te gelegener tijd normaliter opgeroepen worden voor een medisch onderzoek. Maar aangezien ze ouder is dan 80 jaar is het ook mogelijk dat er een beslissing op stukken genomen wordt. Na het onderzoek zal de FOD bepalen hoeveel ‘punten’ je moeder scoort op zelfredzaamheid. Afhankelijk daarvan zal dan beslist worden of ze al dan niet recht heeft op een tegemoetkoming hulp van bejaarden. Let wel: het bedrag van die tegemoetkoming is niet alleen afhankelijk van de haar toegekende categorie inzake zelfredzaamheid maar wordt mede bepaald door het inkomen (en de roerende en onroerende goederen) van je moeder.

      met vriendelijke groet
      Martine Vangaver

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s